Bet fakts uz pasaules ir pati visietiepīgākā lieta.

/M. Bulgakovs. "Meistars un Margarita"/

Saturs

Contents[Hide]
1.  Uzņēmuma "Uralvagonzavod" krahs

2016. gadā līdz bankrotam tika novesta viena no lielākajām un nozīmīgākajām rūpnīcām Krievijā. Un šo uzņēmumu sauc "Uralvagonzavod", kas nodarbojas gan ar militārās tehnikas ražošanu, gan arī civilās tehnikas konstruēšanu un ražošanu. Zīmīgi, lai līdz bankrotam novestu stratēģiski nozīmīgu objektu ar miljardiem Krievijas rubļu vērtiem pasūtījumiem, nevajadzēja ilgu laiku. Korporācijas "Uralvagonzavod" krahs bija ilgtermiņa darbības sekas. Pirmās bankrota pazīmes parādījās jau 2009. gadā, kad korporācijas galvgalī stājās Oļegs Sijenko. Uzņēmums līdz bankrota slieksnim tika novests jau Oļega Sijenko darbības pirmajā gadā. 2009. gadā korporācijas zaudējumi tika lēsti 7,2 miljardu Krievijas rubļu (158 miljoni eiro) apmērā. Jāpiebilst, ka līdz 2009. gadam uzņēmums strādāja ar peļņu. Iespējams, jau 2009. gadā bija īstais laiks mainīt uzņēmuma vadību, tomēr tas netika darīts. Rūpnīcas īpašnieks - Krievijas valdība - laikam pat nevarēja nojaust, ka šādu uzņēmumu var novest līdz bankrotam. Pēc 2009. gada situācija tikai pasliktinājās. Daudzi korporācijas meitasuzņēmumi, kuru skaits ir iespaidīgs, pārstāja maksāt algas saviem darbiniekiem. Jāpiebilst, ka daļa finanšu tika ieskaitīta algu fondā, bet situācija neuzlabojās, un meitasuzņēmumi nespēja pilnīgi norēķināties ar strādājošajiem.

2. Liktenīgās kļūdas

Oļega Sijenko ierosinātais aizliegums izmantot vecos vagonus ir uzskatāms par liktenīgu kļūdu. Korporācijas "Uralvagonzavod" vadība pārrēķinājās, uzskatot, ka dzelzceļa kravu pārvadātāji pēc veco vagonu norakstīšanas pasūtīs jaunus dzelzceļa vagonus. Netika ņemts vērā, ka dzelzceļa pārvadājumu tirgus Krievijā nebija gatavs šādiem krasiem pavērsieniem. Turklāt Krievijas uzņēmēji vienmēr ir devuši priekšroku vagonu īrēšanai, nevis vagonu iegādei. 

3. Produkcijai muguru pagriež uzticamākie - militāristi

Otra Oļega Sijenko kļūda bija izteikums, ka uzņēmums gatavojas ražot skandalozi slaveno Krievijas tanku T-14 "Armata", kas būs daudzkārt lētāks nekā ASV bruņojumā esošais tanks "Abrams". Ņemot vērā nestabilitāti Krievijas biržā, tanka T-14 "Armata" ražošana tagad varētu būt daudzkārt dārgāka. Korporācijai "Uralvagonzavod" problēmas ir ne tikai dzelzceļa vagonu būves jomā, bet arī militārās tehnikas konstruēšanas un ražošanas jomā. Krievijas militāristi nav ar mieru iegādāties "Uralvagonzavod" produkciju par kosmiskām cenām. Turklāt militāristi pamazām maina savus piegādātājus, laužot ilggadējus valsts pasūtījuma līgumus.

4. Sijenko zaudē amatu

Tomēr stratēģiski nozīmīgs uzņēmums nevar pazust nepārdomātas tā vadības dēļ. Saprotot, ka uzņēmums ir bankrota priekšā, Krievijas valdības vicepremjers Dmitrijs Rogozins, kas kūrē militāro jomu, paziņoja, ka Krievijas valdības korporācija "Rosteh" palīdzēs korporācijai "Uralvagonzavod". Vienīgais nosacījums, ko Dmitrijs Rogozins izteica Krievijas Federācijas prezidentam Vladimiram Putinam: Oļegam Sijenko jāatstāj savs amats. Krievijas prezidents šim nosacījumam piekrita, un Oļegs Sijenko amatu atstāja.