Bet fakts uz pasaules ir pati visietiepīgākā lieta.

/M. Bulgakovs. "Meistars un Margarita"/

Saturs

 

2013. gada jūnija sākumā korporācijas "Uralvagonzavod" preses dienests ziņoja par vagonbūves un vagonu montāžas rūpnīcas celtniecību Jelgavā, vecās cukurfabrikas teritorijā.

Rūpnīcas jauda bija paredzēta 200 dzelzceļa vagonu būvei gadā. Svinīgajā jaunceltnes atklāšanā klātesošais Krievijas Federācijas ražošanas un tirdzniecības ministrs Deniss Manturovs reklamēja šo projektu, sakot, ka šīs rūpnīcas produkcijai būs Eiropas Savienības sertifikāts, kas atļaus šo produkciju izplatīt visā Eiropas Savienības teritorijā. Tas arī bija vienīgais šā projekta pluss, kā domāja Krievijas žurnālisti. Tāpat Krievijas žurnālisti visu šo investīciju projektu vērtēja kā publisko attiecību kampaņu, nevis kā patiesu uzņēmējdarbības paplašināšanu.

Lai nodrošinātu investīciju ieplūšanu Jelgavā, tika pat nodibināta korporācijas "Uralvagonzavod" mazmeitas uzņēmums - "UVZ Baltija", kas pēc tam tika pārdēvēts par "Baltic Railway Holding". Kā mēļo ļaunas mēles, šīs kompānijas birojam tika iegādāts kāds savrupnams Rīgā, prestižajā Mežaparka rajonā. Šo namu nesekmīgi centās pārdot vairāk nekā 10 gadus, un tā iegāde "UVZ Baltija" izmaksājusi piecus miljonus eiro.

Par to, ka šis investīciju projekts nav bijis nopietns, pēc Krievijas žurnālu domām, liecina fakts, ka nepārtraukti esot pārcelts objekta nodošanas grafiks. Turklāt 2014. gada nogalē celtniecības darbi tika pārtraukti, bet piegādātāji un pasūtījuma izpildītāji sāka pieprasīt samaksu par padarīto darbu un iztērētajiem materiāliem. Latvijas presē nekur neparādījās informācija, ka sarunā ar uzņēmuma "Baltic Railway Holding" vadītāju Andreju Sačiku tika noskaidrots - 20 miljonu eiro lielās investīcijas jau ir ieguldītas uzņēmuma celtniecībā, un, lai celtniecību pabeigtu, ir nepieciešami vismaz 15 miljoni eiro.

Gan Krievijas Federācijas vēstniekam Aleksandram Vešņakovam pēc tā vizītes 2015. gada 2. aprīlī Jelgavā, gan akciju sabiedrības "Baltic Railway Holding" vadītājam Andrejam Sačikam piebalsoja Jelgavas koalīcijas vadītājs, sakot, ka būvdarbu process beidzot ir izkustējies no mirušā punkta. Kopš 2015. gada ir pagājis krietns laiciņš, un vienīgais, kas izkustējās no vietas, ir uzņēmuma "Baltic Railway Holding" maksātspēja - tika pasludināta uzņēmuma maksātnespēja. Turklāt - kā uzņēmums, kas ir bankrota priekšā Krievijas teritorijā, kur ir iesākti tiesas procesi par parādsaistību piedzīšanu, var investēt līdzekļus ārvalstīs?